dissabte, 1 de desembre del 2012

La competència comunicativa

Bon dia!

Avui parlarem, per sobre, de la competència comunicativa i del que influeix en les habilitats comunicatives i, també, sobre les diferències entre el text oral i escrit.

Competència comunicativa

La competència comunicativa és, segons Gumperz i Dell Hymes (1972): "el terme més general per definir la capacitat comunicativa d'una persona, capacitat que abraça tant el coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la".

Components de la competència comunicativa:


  1. Competència lingüística/gramatical: domini del codi lingüístic.
  2. Competència sociolingüística: regles socioculturals d'ús.
  3. Competència discursiva: habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discursos en qualsevol gènere i interpretar i produir textos coherents i cohesionats.
  4. Competència estratègica: habilitat d'utilitzar les estratègies de comunicació verbal per millorar l'efectivitat de la comunicació o compensar les interrupcions que poden sorgir.

Totes aquestes competències són molt necessàries, no només a l'hora de mantenir una conversa amb algú, sinó que són imprescindibles quan volem portar a terme qualsevol de les quatre habilitats lingüístiques: parlar, escoltar, llegir i escriure.

Habilitats lingüístiques:

  • Llegir: Isabel Solé (1987) remarca quatre implicacions:
  1. Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir-se el significat del text.
  2. Llegir és aconseguir un objectiu perquè sempre llegim per algun motiu.
  3. Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text, perquè qui llegeix ha de fer-se seu el text adaptant-lo a allò que ja sap i alhora aportant nous coneixements.
  4. Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència continua.
  • Escriure: procés mitjançant el qual es produeix un text escrit significatiu. Escriure ha de tenir en compte els aspectes formals, els aspectes lingüístics i els aspectes discursius.
  • Parlar: expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
  • Escoltar: comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment.

El codi escrit i el codi oral

En aquest apartat ens centrarem en dues de les quatre habilitats lingüístiques: parlar i escriure. El codi oral i el codi escrit tenen unes característiques pròpies i que fa que per fer un bon discurs oral o escrit haguem de tenir en compte algunes característiques pròpies de cada text. A continuació trobareu un text adjuntat que ens ajudarà a veure totes aquestes diferències de manera molt clara. Les primeres diferències són les diferències contextuals, les que es refereixen al context, espai i temps i les diferències textuals aquelles que fan referècia al text, al missatge.



Si en voleu saber més...

A les escoles, la competència comunicativa és un tema que no s'acaba de treballar en profunditat, es dóna importància a que els nens sàpiguen llegir o escriure correctament però, algunes vegades, no acaben d'entendre que escriuen o llegeixen.
El Juanjo Càrdenas (professor de l'escola Sant Llorenç de Munt de Barcelona) i la Pilar Castellar (professora de l'escola Pau Vila i Dinarès de Terrassa) en presenten un article sobre "Millorar la competència comunicativa a l'escola fent televisió". L'he trobat un article molt interessant i que ens pot resultar molt útil com a futurs mestres.



Espero que tota aquesta informació us pugui servir.

Fins la propera!

Sara


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada